OV in de wijk

U zult het ongetwijfeld gemerkt hebben. Een groot deel van de Stevenshof is onbereikbaar met de bus.

Na uitvoering van de rioleringswerkzaamheden op de Hadewychlaan, Heintje Davidsweg, Charley Tooropweg en Mary Zeldenrustweg zijn er tijdelijk klinkers gelegd in de opgebroken delen van het wegdek. Hierdoor kon de ondergrond weer inklinken. Deze klinkers zijn inmiddels vervangen door asfalt. Arriva, de busmaatschappij, en de gemeente Leiden lagen lange tijd met elkaar in de clinch. Arriva vond het onverantwoord om haar bussen over de nieuw aangelegde stroken te laten rijden; de gemeente vond dat er een prima stuk werk was afgeleverd. Na meerdere keren een proefrit uitgevoerd te hebben is het besef ingedaald dat een en ander voor verbetering vatbaar was.

Als wijkvereniging dringen we al lange tijd op aan het snel hervatten van de busverbinding en een heldere communicatie naar de wijkbewoners. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat Arriva meldt dat er tot 14 december geen vervoer is en de gemeente Leiden in alle toonaarden naar haar bewoners zwijgt.

Om meer duidelijkheid te krijgen heeft de wijkvereniging contact gezocht met de gemeente Leiden. De laatste stand van zaken is dat er een aannemer gevonden is, die delen van het wegdek (opnieuw) gaat herstellen. Dat zou in oktober moeten gebeuren, waarna (hopelijk) het busvervoer hervat kan worden. Overigens is het OV over een heel klein deel van het traject inmiddels wel hervat (de haltes Van Hoornkade en Hadewychlaan). In 2025 worden de straten voorzien van een compleet nieuwe deklaag. Laten we ervan uitgaan dat die netjes wordt aangebracht en het OV er dan maar heel even uitligt.